Flytting? Husk å etterlate en ryddig bolig

Flytting? Husk å etterlate en ryddig bolig

Å flytte er et stort skritt fremover som for mange mennesker betyr en helt ny, frisk start og en sjanse for et mer behagelig og bedre liv. For å nyte den fantastiske plassen i den nye leiligheten må man imidlertid først gå gjennom prosessen med å flytte, ofte veldig stressende og utmattende. Å pakke bokser, se etter alle de manglende småtingene, plukke opp en haug med ting som skal hentes eller kastes – det er ikke rart at vi ofte trenger tid til å hvile etter at vi har flyttet. Hvor i alt dette skal man finne tid for å vaske den gamle boligen?

Rengjøring av en gammel leilighet etter flytting er dessverre ikke en praksis som alle følger, og trenden med å etterlate uorden blir ofte sett blant leietakere. Å rydde opp etter flytting er imidlertid ikke bare et uttrykk for gode manerer og respekt for andres eiendom (når det gjelder en leilighet som leies), men også en sjanse for å forberede plassen til neste utleie eller salg hvis du flytter ut av din egen leilighet eller hus.

I øynene til potensielle leietakere ser rene, velholdte leiligheter mye bedre ut enn de som er skadet, forsømt og ikke ryddet opp etter tidligere leietakere. Husk at potensielle leietakere eller kjøpere vil merke skaden på utstyret, men hvis de merker uorden – spindelvev på veggene, skitne og ødelagte gulv eller skitne vinduer, vil ikke engang nye møbler imponere dem særlig. Uansett om du flytter ut av din egen eller leide leilighet, finn en måte å etterlate orden på.

Hva skal man sørge for når man vasker leilighet etter flytting?

Først og fremst for det ytre utseendet. Etter å ha tatt ut alle boksene og posene, møblene du tar med deg til den nye leiligheten og alt utstyret som ikke blir igjen i den gamle leiligheten, kan du se deg rundt i leiligheten og sjekke hvor mange ting du trenger å kaste. I din egen leilighet er det verdt å tenke på å ta skadede og utslitte møbler og utstyr til deponi – de vil ikke imponere nye leietakere, og hvis du bestemmer deg for å leie ut en leilighet, vil de absolutt ikke forbedre utseendet på leiligheten i leietakerens øyne. Etter å ha blitt kvitt store ting, se deg rundt i leiligheten – hvor er smuss og skader mest synlige? Hvilke rom krever mest oppmerksomhet? Rengjøring av leiligheten etter flytting vil være svært tidkrevende – enten du forbereder den for salg eller leie, må selv mindre synlige hjørner og kroker vaskes.

Vask vinduene, fjern bort spindelvev under taket, vask dusjkabinettet og badekaret og støvsug plassen bak skapene og sofaen hvis de kan flyttes av nye leietakere. Vask kjøleskapet og komfyren grundig, skuffen under sengen og benkeplatene på kjøkken, spisestue og stuemøbler. Avslutt rengjøringen med å vaske speilene, feie og støvsuge gulvene og vaske gulvene og flisene grundig ved å bruke preparater som er egnet for tre og paneler, de skal gi glans i gulvet og garantere en vakker duft i hele leiligheten.

Du har ikke tid til å rydde opp etter flytting? Ansett  fagfolk

Flyttevask trenger ikke å være en vanskelig oppgave hvis du holder orden til daglig, men selv da er det vanskelig å finne tid til å rydde opp i den gamle leiligheten når pappesker og poser med gjenstander som må pakkes ut, er stablet i den nye boligen. Hvis du vil forberede den gamle leiligheten din for nye leietakere eller gi et tilbud om salg av den, kan du leie et profesjonelt rengjøringsfirma som garanterer at alle overflater blir vasket perfekt.